header_01

Laat ons je helpen…

Hoe en waar begin je als je af wilt vallen? Je voelt je te zwaar en ongezond. Je wilt wel graag gezonder eten en meer bewegen, maar hoe dan? Misschien heb je al klachten, zoals diabetes of gewrichtsproblemen. Je wilt aan de slag, met resultaat!

Maar waar en hoe begin je dan? Minder eten? Anders eten? Misschien moet je zelfs wel meer eten? Maar wat dan wel of juist niet? En hoe zit het dan met bewegen? Plaza Sportiva helpt je in jouw strijd tegen overgewicht. Met persoonlijke hulp op het gebied van gedrag, voeding en bewegen.

Hoe ontstaat het?

Maar misschien moeten we beginnen met je iets te vertellen over het ontstaan van overgewicht en obesitas. Je kunt dit krijgen als je energie-inname groter is dan je energieverbruik. Je omgeving is hierbij erg belangrijk. Als je omgeving uitnodigt tot veel en energierijk eten en weinig fysieke activiteit, stimuleert dat de ontwikkeling van overgewicht en obesitas. En dat vergroot de kans op aandoeningen en ziektes zoals diabetes type 2, gewrichtsaandoeningen, hart- en vaatziekten, galblaas- en ademhalingsproblemen, bepaalde vormen van kanker en psychische problemen.

Wat kun je eraan doen?

Tegen overgewicht en obesitas is maar één remedie: afvallen. Maar niet in een zo hoog mogelijk tempo. Bij gezond afvallen verlies je per week een halve tot een hele kilo. Dat betekent dat je per dag 500 tot 1000 kilocaloriëen minder inneemt dan nu. Zo verlies je relatief meer vetmassa dan bij een crashdieet, waarbij je meer dan 1000 kilocalorieën per dag minder inneemt. Bij zo’n crashdieet verlies je relatief veel vetvrije massa. En dat wil je niet.

Gezond eten

Gezond eten is eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld. Eet regelmatig en zorg voor een gevarieerde voeding. Laat energierijke producten zoals chips, chocolade en frites staan en drink minder frisdrank en vruchtensappen.

Meer bewegen

Je zag het al aankomen. Alleen minder eten is niet genoeg. Je moet ook meer bewegen. Het advies is om dagelijks minimaal 60 minuten matig actief te zijn. Gelukkig kun je in je dagelijkse leven al een heel eind komen. Neem bijvoorbeeld de fiets als je boodschappen gaat doen. Pak niet de lift of de roltrap, maar kies voor de trap. Ga dagelijks tijdens je lunch een blokje wandelen. Regelmatig bewegen vergroot je zuurstofopname en je spierkracht. Je verbetert je coördinatie en je lichaamssamenstelling. En je verkleint je kans op aandoeningen.

En nu dan?

Goed, je weet wat je te doen staat. Gezonder eten, meer bewegen. Wij gaan je daarbij helpen. Maak telefonisch een afspraak met een van onze leefstijladviseurs voor een vrijblijvend gesprek. Als we je alleen al op weg kunnen helpen, zijn wij al tevreden. Vind je het moeilijk om op onze club af te spreken? Dan is een afspraak op een andere locatie ook mogelijk. Alleen jij kunt de eerste stap zetten…