header_02

Slimme mix van duurtraining en krachtraining

Heb je diabetes? Dan kunnen we je helpen bij het verbeteren van je uithoudingsvermogen en spierkracht.

Onze bewegingsdeskundige helpt je met een programma dat jou op het lijf geschreven is. En dat bijgestuurd kan worden als dat nodig blijkt.

Steeds meer mensen krijgen diabetes type 2. Ook jonge mensen kunnen het krijgen. Bij diabetes type 2 reageert het lichaam niet meer goed op insuline. Dat is het hormoon dat de bloedsuikerspiegel regelt. De insuline is als het ware onzichtbaar en kan zijn werk niet doen. Daardoor blijft er te veel suiker in je bloed zitten. Eerst maakt het lichaam extra insuline aan, maar na verloop van tijd steeds minder.

Juist als je diabetes hebt, is sporten goed voor je. Hoe beter je conditie, hoe gezonder je je voelt. Je bent het meest gebaat bij een slimme mix van duurtraing en krachttraining. Daarom bieden we een traingsprogramma aan dat zich richt op het verbeteren van het uithoudingsvermogen en spierkracht. Maar met diabetes heb je vaak ook een grotere kans op blessures. Daarom is goede begeleiding erg belangrijk. Onze bewegingsdeskundige helpt je met een programma dat op jouw lijf geschreven is. En dat bijgestuurd kan worden als dat nodig blijkt.

Duurtraining

Veel mensen met diabetes zijn relatief lang minder actief geweest. Daarom is het verstandig de trainingsintensiteit langzaam op te voeren. Bij de opbouw van je trainingsprogramma staan het vergroten van je belastbaarheid en het garanderen van je veiligheid voorop. Wanneer je belastbaarheid en je trainbaarheid toenemen, kunnen de inspanningsduur en intensiteit vergroot worden. We starten altijd met lichte duurtraining en bouwen dit uit naar een intervalprogramma met een hogere intensiteit.

Krachttraining

Ook krachttraining is voor jou erg effectief. Als je spiermassa toeneemt, is dat gunstig voor je bloedglucoseregulatie. Ook kan door krachttraining je vetvrije massa toenemen, waardoor je ruststofwisseling toeneemt. En natuurlijk heb je er ook baat bij in het dagelijkse leven. Traplopen kost minder inspanning en die zware boodschappentas til je net even wat gemakkelijker. Vaak starten we met kortdurende krachttraining. Dat verbetert je belastbaarheid en ook krijg je meer vertrouwen in de kracht in je lichaam. En het voorkomt blessures. Daarna kunnen we het programma langzaam uitbreiden.

Voeding

Natuurlijk is extra aandacht voor de voeding van groot belang. Daarom betrekken we ook onze diëtiste Yvonne Hollander hierbij.

Neem voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek contact met ons op.